princess Luv

Saturday 14 January 2012

Buat yang tersayang Karya Maya Rasyidah

Kirimkan rinduku untuknya,
walau hanya berbisik pada bayu....
Sinopsis

Sekiranya mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran, Shira "Wajib" berkahwin dengan calon suami yang dipilih oleh ayahnya. Dia terpaksa akur dengan syarat itu demi cita-citanya yang satu.

Belumpun sempat diijabkabulkan, dia bagaikan sudah "ditalak". Airy yang tidak mahu bertemu dengannya sehingga sah menjadi suami isteri, terang-terangan memberitahu sudah ada kekasi yang mengisi jiwanya. Dalam pada diri redha, hati Syira terluka. Dia turutkan jua permintaan Airy untuk 'berlakon' sebagai pasangan yang bahagia.

Perwatakan Syira yang bijak dalam segala hal sedikit demi sedikit menawan hati Airy tanpa di sedarinya. Syira sangat sempurna sebagai wanita dan isteri. Kerana ego, tergamak dia menghancur-luluhkan perasaan Syira.

Bersama cinta yang sudah bertunas untuk si suami, Syira tekad membawa diri. Apabila tiba masanya, dia kembali. Namun, mengapa Airy terlalu baik padanya? Mungkin Airy mahu memadukannya. Mungkin juga mahu menceraikannya! Walau apa jua yang terjadi, dipujuk hati agar tabah menghadapi.


Me  : waaaa..... ending novel ni dapat anak kembar dan hidup bahagia bersama orang yang di cintai. Prolog novel ni pun aku sudah mula tercuit tentang kesedihannya kerana tidak rela meninggalkan orang yang dia mula cintai... kerana cinta dia sanggup memberikan kebahagiaan itu kepada suaminya... aduiii... sedih pada prolog tersentuh hati untuk terus meneroka lebih dalam taman novel ni... memang banyak terselit bahasa melayu brunei, terkadang berkerut juga dahi ku untuk cuba memahami maksud bahasa itu, biar pun aku ni orang sabah melayu brunei campuran tapi aku terkadang susah juga mahu faham bahasa ibunda apalagi kalau mahu cuba untuk bercakap bahasa melayu brunei... aduiii siapa yang mendengar pasti ketawa... pelat!!! ba.... hehehehe.... oleh itu kena belajar.... belajar makan ambuyat dulu.... hehehehe

Pertengahan cerita pun sangat mencabar dan nakal-nakal kerana syira sudah mula menampakkan kepintarannya dalam semua segi. Abg ayie suami kepada syira sudah menunjukkan belang untuk membuatkan syira marah dan geram. Ye la watak utama di garap dengan cantik sekali dengan kesempurnaan yang ada membuatkan aku ingin terus mengenali watak. Memang funny la story ni banyak provikasi di mainkan pada watak-watak yang ada dalam novel ni. Sentiasa ada kontranya. aku suka! Kesetiaan dan ketaatan syira menjadi penghias wataknya...

ending pula  suami berusaha untuk mengembalikan cinta isterinya kepadanya. Arie sanggup ke tanah ke lahiran ayah syira di irilend dan sanggup ke mesir untk mengejar cinta isterinya. Usahanya mencuit hati... macam aku pula yang jatuh cinta pada watak lelaki tu hehehe... Kebahagiaan yang cantik untuk aku bayangkan dimana ketulusan cinta mereka menghasilkan cinta kembar- anak kembar boy and girl... waa... terharu rasanya... prasan pulakan... hehehe

**** (4) Bintang 
Buy : 24.12.2011 (Sabtu) 1B
Start : 14.01.2012 (sabtu) @ 7.50pm)
Finish  : 18.01.2012 (rabu) @ 11.00 pm

1-480 M/S


2 comments:

itumatahariku said...

sedinya aku tidak dapat meneruskan pembacaanku untuk novel 'lafaz-lafaz cinta'.... jawapannya ada pada paparan novel yang aku tag... terpaksa aku beralih arah ke novel seterusnya.... 'Buat yang tersayang'...

itumatahariku said...

banyak menggunakan bahasa melayu brunei. kekadang ada juga yang sukar aku faham...