princess Luv

Sunday 1 January 2012

7 Hari Mencintaiku karya Siti Rosmizah

Silap aku juga. Kerna jatuh cinta, Insan sepertimu, Seanggun bidadari, Seharusnya aku, Cerminkan diriku, Sebelum Tirai kamar, Aku buka untuk mengintaimu.................
Sinopsis
Khuzairi, dalam diam mencintai gadis yang bernama Mia Adriana. Cinta pandang pertama menjadikan dia seorang perindu yang setia. Namun sifat angkuh dan sombong gadis ini menyebabkan Khuzairi tidakk pernah walau sebesar hama jua menyimpan impian untuk memilikinya....

" Kau ni memang dasar jantan tak sedar diri tau. Kau memang saja nak cari pasal dengan aku kan? Hei Khuzairi kau dengar sini. Kau tu budak kampung yang tak sedar diri! Tapi ada hati nak kahwin dengan anak orang kaya! Sedar-sedarkanlah diri kau tu. Kau tak layak berdamping dengan akulah. Kau nak aku bawa cerminkah nak suluhkan muka kau. Buat tak reti bahasalah pulak. Aku harap lepas ni kau akan ingat kata-kata aku ini sampai mati! So.... apa kata kau berambus sekarang! Kau pergi balik jaga kambing-kambing kau sebab kat situ baru betul tempat kau!" - Mia Adriana

"Aduhai angkuh sungguh kata-katanya. Bungkam seketika Khuzairi mendengarnya. Jauh di sudut hatinya mula bertanya, sampai bila dia mampu untuk terus menahan makian dan hinaan yang dilemparkan oleh gadis ini? sudah lalikah telinganya? sudah matikah perasaannya? tidakkah dia kecewa? Tidakkah dia terluka? Khuzairi mengangguk perlahan..

"Ya aku juga manusia biasa, aku ada hati dan perasaan, tapi aku tidak mampu untuk berbuat apa-apa, demi satu amanah aku harus menelannya, demi satu amanah aku harus bersabar..." - Khuzairi

"Amanah? amanah siapa yang di pegang oleh Khuzairi itu, sehingga dia sanggup mengheret dirinya ke kancah derita?

Lupakah Mia Adriana, hidup ini bagaikan putaran roda, suatu waktu keangkuhan dan kesombongan itu akan memanah dirinya sendiri. Berdoalah dikala keinsafan menjelma nanti, cinta lelaki bernama Khuzairi ini belum terpadam lagi buat dirinya.

Me : 7 Hari mencintaiku... menyentuh hatiku tentang ketulusan pada watak Mia Adriana yang ingin berubah kerana ingin mendapat kembali cinta suaminya. Aku suka perjalanan cerita novel ini, banyak pengajaran dan kehidupan sekarang dapat aku bayangkan... tiada yang mustahil dalam kehidupan ini, sekiranya hidayah itu datang ia mampu mengetar jasad dan minda untuk mencari jalan kepada kebaikan. Aku terpegun juga dengan watak yang ada pada Khuzairi, rasa cinta dan tanggungjawabnya sehingga dia sanggup menerima cacian dan makian setiap hari dari isterinya. terkadang perasaan aku tegang bila membaca bab-bab isteri menghina suami. Pantang! Cinta matinya dengan insan yang bernama Mia Adriana amat menyentuh hati dan emosi aku sekali lagi. Memang benar suamilah jadi Cikgu, Penasihat, dan kekasih... aku setuju itu... tapi sifat sabar yang ada pada watak Khuzairi ini sesuatu yang mencabar bagi yang bergelar lelaki... Novel ini tidak rugi kita membacanya berulang kali, mesti kalau lelaki yang membaca novel ini... hehehehe geram sangat dibuatnyakan... mcm tidak percaya pula... Novel ini kompek dengan kasih sayang secara general dan Cinta sejati yang teramat sangat. Aku sungguh teruja dengan setiap plot-plot yang dibangunkan. Penulis amat tertumpu pada cinta Khuzairi yang begitu dalam dengan Mia Adriana... Aku tidak rugi membacanya sampai jam 5 pagi... huuuuu.....

****(4) bintang dari 5 bintang 

tidak semua yg bertudung litup - nampak kejahatannya
tidak semua yang bebas terbuka - nampak kebaikannya
jangan menilai dari segi luaran itu....
ikutilah cerita novel ini...
CINTA SEJATI PERLUKAN PENGORBANAN LANTAS KESABARAN AKAN TERCABAR.....

BUY : 10 DIS. 2011 (SABTU), 1B,
START : 26 DIS 2011 (ISNIN)
FINISH : 31 DIS 2011 (SABTU) 5 PAGI
M/S : 1-1048

0 comments: