princess Luv

Friday 13 January 2012

Lafaz-lafaz Cinta Karya Hadi S. Khuli

Novel Spiritual Lembah-lembah Penuh Dosa....
Sinopsis

Berdakwah di antara mereka yang bergelumbang dengan dosa sangat berat, seberat memikul gunung. Tetapi, jika anda berjaya, Masya-Allah, pahalanya luar biasa besar dibanding gunung yang anda junjung. Inilah tema unik dan penuh tentangan dalam  novel keagamaan yang penuh babak ini.

Taufiqurrahman Al-Azizi, pengarang best-seller novel-novel kejiwaan.

Sebuah novel cinta, lebih kerana hablum minallah, demi keagungan takbir di lembah-lembah penuh dosa. Karya yang di tulis tidak dengan kepalsuan!

Muhammad Masykur A.R. Said, pengarang best-seller Mukjizat Cinta.

Bila anda mencari novel keagamaan dengan tema penuh tentangan, godaan dan sekaligus taushiah/hikmah, inilah yang perlu anda baca. Pada sisi struktur cerita, novel ini berhasil dengan baik. Pada sisi keberkesanan maknanya, novel ini mampu membuat saya menangis dalam diam.

Ahmad Muhaimin Azzet, penyair, Editor di Yogyagkarta.

Tak setiap orang akan mampu kekal sebagai muslim dan muslimah yang teguh iman cintanya kepada AllahSWT. Di kala dia terus hidup berdampingan dengan lembah hina yang penuh dengan kemaksiatan, kejahatan dan kekufuran. Tetapi, justeru itu di tengah lumpur dosa yang pekat itulah, berpijar gelombang pahala dan kasih Allah bagi mereka yang istiqomah mengumandangkan nama Allah, bersujud kepada-Nya, dan membaktikan hidupnya untuk mengobarkan nyala iman di relung hati. Inilah aura hati yang penuh cinta, yang selalu menyala dari lembah hina yang penuh dosa.

Me  : Bergetar berdebar bila aku membaca sinapsis novel ni... harap getaran ini terasa bila aku ingin membongkar aibnya hehehe.... hebabola ni hahaha... betul ka aku cakap tu? entahlah lupa sudah ilmu sastera zaman sekolah dulu... hehehe... (13.01.2012)

(14.01.2012) @ 5.40pm
ya Allah aku tidak mampu untuk meneruskan pembacaanku... kenapa? dari pagi aku membaca novel ini bagai masih tercari-cari apa yang tersirat sebenarnya... seolah-olah aku masih belum memahaminya... belum serasi barangkali? atau mungkin akal ku belum bersedia untuk membacanya. Novel ni penuh dengan misteri sedangkan setiap patah perkataan mempunyai puitis misteri yang sukar aku tafsirkan atau sukar aku fahami... aku terhenti apabila sampai bab ke 8 "Masih Ada Cinta" muka surat 119. aku berhenti kerana aku tidak mampu meneruskan pencarian ku pada novel ini... kalau aku teruskan juga bermakna bagai mengetuk tin yang kosong tidak mempunyai isi namun tetap berbunyi kuat sekiranya aku mengetuknya... aduii... memang aku lemah kalau bab-bab macam ni... mungkin ilmu di dada aku belum cukup untuk memahami setiap yang tersurat yang ada dalam novel ini.... tapi aku memang akui sastera ku tidak terlalu mendalam dan pelajaran ku hanya setakat tingkatan 6 sahaja. Apapun aku terpaksa berhenti di sini sahaja untuk kali ini... sekiranya aku sudah bersedia aku akan kembali menyelak helaian-helaian novel ini agar aku boleh memahaminya....

sesungguhnya aku hanya manusia biasa.....
hanya percaya pada ketentuan Tuhan.....

buy : 23.12.2011 (sabtu) 1B
start baca : 14.01.2012 (sabtu)

Finish :

1-406 m/s

0 comments: