princess Luv

Thursday 26 January 2012

Coklat, Bunga Dan Si Cupid Karya Zara Amani

Perasaan cinta yang pernah hadir suatu ketika dahulu dilontar jauh. Kasihnya hanya sebagai teman  semata-mata. Bibir wajar membohongi, namun tidak hati...
Sinopsis

Tiga orang pemuda di hati membuatkan Amilia Rania Qaisara resah. Zarul Haidi Fahimi muncul bergaya mengisi kamar hati. Cinta dinikmati sekelip mata. Namun ego yang bermaharajalela menyukarkan segalanya. Rifdi Hakimi membantu di kala sunyi. Dirinya pernah menjadi igauan malam suatu ketika dahulu. Namun hati yang menderita tiada siapa yang tahu. Fakhrul Qazril Amani muncul dengan membawa mentari indah. Apatah lagi wajahnya yang semirip Haidi membuat dirina sentiasa dibuai asmara. Pahitnya hempedu ditelan sendiri. Tanpa ada yang memahami.

Haidi tersenyum melihat reaksi gadis itu sebelum meminta diri untuk beredar. Mata Rania tidak berkelip-kelip memandang pemuda itu. Hatinya masih tidak berhenti memuji makhluk ciptaan Tuhan yang paling kacak itu.

Pickpocket? Is that what you think? What can i steal from you? ~ Fakhrul Qazril Amani

Hatinya menjerit saat memandang Rifdi yang berlagak selamba bagaikan tiada apa-apa yang pelik. Dia pula kini yang dihantui dengan seribu persoalan. Bagaimana pemuda ini boleh sampai ke sini? Siapa pula yang memandai-mandai memberitahunya?

Rania menjadi tidak keruan. Bayangan Haidi muncul dalam ingatan. Pantas dia menarik jari-jemarinya daripada genggaman pemuda itu lalu menyarungkan sarung tangannya semula. Bagai tidak mahu lagi disentuh pemuda itu. Apakah maknanya semua ini?

Me : 26.01.2012 ~ baru mula membaca... tengok pada sinopsis macam kisahnya terlebih romantik tapi jika di tafsirkan melalui tajuk pula bagi ku macam berkisahkan funny romantic... ye ke? apapun aku akan cuba menyelongkar intinya.... hehehe....
29.01.2012 ~ Di kala jemari-jemariku ralit menekan-nekan kunci ini sambil mendengar mp3 song "Listen"... teringat aku pada watak Fakhrul yang aku suka. jam telah menunjukkan jam 3 pagi. huuu... sekali lagi aku lewat tidur. dalam seminggu cuti ini juga hanya 2 buah novel sahaja yang dapat aku hayati... kegilaan aku ni ku turutkan saja kata hati ku untuk teruskan.... di kala ini aku masih mengingati semua watak yang ada dalam novel ni. Wow! tahniah kepada penulis penghasilannya sungguh membuatkan aku jadik gila sementara... aku tersenyum sendiri, ketawa, sedih sehingga mengalirkan air mata dan menolog sendiri... memang sangat cantik garapan mu wahai mis Zara Amani... baru aku terfikir tentang gelaran Coklat, Bunga dan C Cupid...
C jejaka Coklat ( Fakhrul Qazril Amani )~ hahaha... memang sesuai sangat! tapi bukan kerana tentang hadiahnya sejambak coklat pada Rania tetapi bagi ku bayangan wajahnya yang manis dan menggoda... semanis coklat yang dapat menggoda semua anak gadis untuk menyentap. hahaha... aku suka watak fakhrul yang bersahaja dan pengorbanannya juga besar untuk adiknya. Dia bagaikan coklat. cepat cair jika hatinya terusik oleh orang yang dia sayang. pandangannya memukau persis model... wow sampai macam tu sekali bayangan yg di berikan oleh penulis... memang aku suka! sukar untuk aku huraikan kerana aku di kala ini aku masih merasakan auranya...
C jejaka Bunga ( Rifdi Hakimi ) ~ bayangannya seperti mat salleh celup, tapi memang dia ada darah mat salleh. Gelaran ini memang layak juga untuk dirinya, seperti kata ku bukan kerana dia jejaka yang rajin menghadiahkan bunga tiap pagi kepada Rania tetapi dia hensom seperti bunga-bunga yang mekar mewangi. Teringat pula aku drama korea Boys Over Flower yang aku sangat minat gila! yes... memang seperti yang aku bayangkan dia bukan sahaja mat bunga tapi memang di gilai oleh gadis-gadis yang memandangnya cuma cintanya hanya pada Rania. bertepuk sebelah tangan itu lah yang terjadi pada dirinya. lahir rasa simpati juga bila dia marah dan sedih dengan cinta yang tidak berbalas itu. Sehingga dia sanggup berbuat apa sahaja dan sanggup menunggu seberapa lama jawapan akan diterima... ni lah aku geram! kalau tak suka jangan lah layankan... rania rania... hehehe aku pula perasan lebih... ye lah kalau tak suka terus terang ja lah jangan buat orang terharap-harap.. ops! macam kena pula cerita ni... hehehe... sebenarnya aku juga rasa tercuit kerana separuh sikap Rania ni ada dalam diriku, alaaaaaaaaaaa.... kisah zaman-zaman remaja ku sangat melucukan.... terasa bersalah pula hati ini bila di kenangkan kisah lalu... maafkanlah aku... Ya Allah ampunkanlah dosa ku mereka terluka kerana aku...teringat usaha Rifdi untuk mendapatkan Rania membuatkan aku terasa bagai terpana... bagai terasa kekecewaan yang dia alami... sungguh menyedihkan...
C jejaka Cupid ( Zarul Haidi Fahimi@Eddy ) ~ Tuhan memberikan dia peluang untuk bahagia dengan cinta sejati bersama Rania. Dia juga sesuai di gelar c Cupid kerana dia yang pertama memanah hati Rania dan membuatkan Rania gila bayang. dimana sahaja rania pergi walau di seberang laut sekalipun rania tetap terasa eddy bersamanya. bayangan eddy tidak pernah hilang dari ingatan dan hatinya. Memang cinta mereka cinta sejati. sebelum eddy menghembuskan nafas terakhirnya dia sempat melayar cintanya dengan segala-gala yang dia rasa... mengalir air mata ku tika sampai bab eddy mula sakit dan tenang menghadapi qada qadar Tuhan itu. Dia cukup redha dengan apa yang berlaku pada dirinya kerana dia sudah merasa bahagia dengan orang yang dia cintai sehingga ke hujung nyawanya. Syukurnya pada Tuhan membawa dia menghembuskan nafas terakhirnya tika sujud menghadap Tuhan yang Maha Esa... sungguh terharu dan tersentuh... Aku Rasa!...

Kekeluargaan yang di gambarkan amat membahagiakan terasa aku pula yang ingin berada di sana. Untuk mendapatkan abang seperti Farhan dan Qusairy dan adanya kakak seperti Laili atau ipar seperti siti... wow bestnya... sungguh bahagia suasana bila aku membaca bahagian mereka berkumpul dan bermesra.aku rindunya ada family seperti begitu. aku harap aku dapat membentuk family ku seperti itu. sangat-sangat sporting... terutama sekiranya ada abang persis farhan... huuuu perasan!
Aku suka juga... penulis ini mengembangkan plot-plotnya dengan membangkit cinta Fakhrul dan rania di Negara Korea... negara yang menjadi cita-cita ku untuk sampai ke sana... aku berharap suatu hari nanti aku sampai di sana menyulam cinta bersama c Luv... aduuuhhh romantiknya... apapun aku memang terkesima, terkejut, terharu... dan macam-macam lagi ter ter lah... aku suka...tajuk novel ini secantik inti dalamnya... Funny romantik... memang tidak salah tekaan ku... Luv It! 

kerana cinta ini
ku cari kau ke seluruh pelusuk benua
aku sanggup!!
4 stars..... twinkle!!!!

buy : 01.01.2012 (new year...) Ahad
start : 27.01.2012 (jumaat)
finish : 29.01.2012 (ahad) 3.00 pagi ~ wow sekali lagi aku tidur lewat...
1-630 m/s - boleh tahan jg lembarannya... hehehe...

Aku akan menyambung membelai novel baru selepas aku berehat 2 hari... aku tak mahu penghayatan ku ini sia-sia... aku tak mahu hilang 'rasa ini'...
next : Jika Bukan Kerana Bintang...