princess Luv

Sunday 4 March 2012

Mencari Jalan Ke Syurga Karya Hasliza Ismail

Mengapa sedarkan aku dari lena yang panjang,
jika ianya hanya untuk sementara....

Satu kemalangan tragis telah meragut semua yang Khirana miliki, ingatannya dan juga insan tersayang. Setelah dua tahun koma, dia bangkit semula lalu bertatih untuk memulakan hidup baru dan berubah menjadi insan yang berbeza. 

Namun, kemunculan Syarul Azwan telah memaksa Khirana berhadapan dengan dosa semalamnya. Kebencian dan dendam kesumat lelaki itu membuatkan Khirana berjuang untuk mengembalikan semula ingatannya. Bayangan hitam mula menghantui diridan cuba untuk menyesatkan laluannya. Dugaan yang datang bertimpa-timpa hampir melemahkan imannya.

Di mata Syarul Azwan, Khirana adalah seorang perempuan jalang yang telah menghancurkan maruah keluarganya. Hutang nyawa mesti dibalas dengan nyawa! Namun dia buntu apabila setiap kali menyakiti wanita itu, hatinya sama turut terluka. Keperibadian Khirana telah meruntuhkan tembok kebencian dalam dirinya. Bila hati sudah tertawan, dia terpaksa memilih antara keluarga dan cintanya. Walau jalan mana yang dipilih, kesudahannya mesti menuntut satu jiwa sebagai pertaruhan.



Me : Tidak rugi membeli novel ni. aku sungguh tercuit rasa kasih pada watak Dayang Khirana. Penulis sungguh bijak mengarap setiap plot-plot yang ingin dia bangunkan, lalu aku terpukul dengan ketabahan watak heroin dalam novel ini. Novel ini juga memaparkan betapa besarnya kekuasaan Allah dan harus kita percaya pada Qada dan Qadar Tuhan. 


Dayang Khirana yang mempunyai sejarah silam yang agak hitam sehingga membuahkan rasa benci kepada dirinya. Wah! memang sungguh aku teruja untuk mengetahui setiap misteri yang masih dalam rahsia. Aku terpana untuk meneruskan pembacaan ku sehingga aku ingin cepat mengetahui apa rahsia sebenarnya yang berlaku pada Khirana sebelum terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan orang yang di kasihinya meninggal dunia. Akibat kemalangan itu juga Khirana koma hampir 2 tahun dan membawa dia berubah watak yang baru dan suci untuk membetulkan semua keadaan. Bangun dari koma membawa dia kepada perkenalan kepada Shahrul Azwan. Aku amat tercuit rasa suka dengan ketabahan yang ada pada Khirana sehingga sanggup serahkan nyawanya sendiri jika itu yang boleh membasuh dosa-dosanya pada keluarga Shahrul Azwan.


Dorongan temannya Ros Azura juga menjadi penghias cerita ini. Dengan adanya sahabat seperti Ros Azura dan Rozana membuatkan Khirana lebih tabah dan terasa terjaga dengan ingatan dia yang kosong tanpa kenangan dan kenali dirinya. Aku sedih dengan penyeksaan demi penyeksaan yang berlaku pada watak Khirana. Niat jahat untuk membalas dendam Sharul Azwan telah bertukar kepada cinta yang mula berputik apabila dia mengenali Khirana yang hilang ingatan justeru membuahkan rasa simpati dalam dirinya sehingga membawa kepada perkahwinan. Cewah! memang bestlah story ni... sukar untuk aku luahkan satu persatu...


Khirana juga mengalami igauan misteri dalam mimpinya sehingga ending baru mendapat jawapan sebenar misteri mimpinya sebenar. Amnesia yang dia alami membuatkan dia tidak boleh tidur nyenyak. Tamparan kisah silam membawanya hampir mati dibunuh oleh kak ipar Shahrul Azwan yang mempunyai penyakit mental yang sukar di ubati lebih-lebih lagi apabila suaminya ada skandal dengan Khirana. Itulah misteri kisah silamnya. Penyelamat yang utama Khirana ialah insan yang mula hilang rasa dendamnya pada Khirana iaitu Shahrul Azwan. Setiap kali Khirana akan di timpa musibah dan khianat, lelaki itulah yang sanggup mengadai nyawa untuk selamatkan... huhuhu sungguh terharu rasanya... kembang jantung ku membaca setiap kisah-kisah romantik mereka... tapi  setiap pergaduhan yang bermula akan menguntumkan senyum di bibirku... wow.... aku terpana juga inti novel ini.... Sungguh............... sangat cantik dalamnya secantik tajuknya.....

Buy : 19.01.2012 (khamis) by pos laju
start : 26.02.2012 ( ahad )
Finish : 04.03.2012 ( ahad ) 3.35pm


4 stars


Jangan kau sunyi ketika lagunya terhenti
jangan kau bergetar bila pana petir berdentum
jangan kau rasa keseorangan bila semua tiada
kerana Dia sentiasa menemani mu

2 comments:

Ryn Yusof said...
This comment has been removed by the author.
Ryn Yusof said...

Salam, teruja membaca ulasan tu... tgh berusaha mencari novel ni...
sekarang tengah ditanyangkan kat TV3... tajuk epilog cinta khirana... tu yg klu blh nk bace novel cpt thu smpai ending... hehhe