princess Luv

Monday 6 February 2012

Akulah Cinderella karya Nozi Danisya

 Bila benci bertukar cinta, hati bak waja pasti luluh dek hangatnya api asmara....
Sinopsis

Nur Aisyah yang biasa dipanggil Syah adalah seorang gadis manis yang cekal menggalas tugas kedua orang tuanya yang telah pergi buat selama-lamanya. Seorang yag tegas, bertanggungjawab dan sangat melindungi lima orang adik-beradiknya. Ketiadaan ibu dan ayah memaksa dia membulat tekad berhenti sekolah untuk berkerja dan menukar image menjadi seorang tomboy demi tidak menjadi mangsa buli lagi.

Takdir menentukan Syah bertemu dengan Syafiq, seorang lelaki yang panas baran dan mulut celupar ang dilabel sebagai musuh utamanya. Bencinya terhadap lelaki itu melanggit tinggi sehigga dia telah mengistiharkan perang terhadap lelaki itu. Pertengkaran demi pertengkaran tercetus di antara Syah dan Shafiq dek kerana ego masing-masing.

"Oi mangkuk ayun! Kau ni apa hal? Nak cari gaduh ke?"
"Oi pendek! Kalau aku cari gaduh dengan kau pun tak seronok tahu? Lembik!"
Secara kebetulan juga Syah telah menyelamatkan nyawa Datin Zulaikha, seorang wanita kaya yang baik hati dan juga ibu kepada Shafiq. Kesengsaraan hidup Syah telah menyentuh hati Datin Zulaikha dan cuba untuk membalas budi baik gadis itu dengan mengambil Syah dan adik-adiknya sebagai anak angkatnya tanpa pengetahuan lelaki itu.
Bagaimanakah reaksi shafiq?
"Apa ni? Nak ccari gaduh ke?"
"Apa dia? Aku buat apa?"
"Kau luku kepala aku tu kenapa?"

Bolehkah mereka berdamai? Bolehkah Shafiq menerima Syah dan adik-adiknya? Adakah Syah akan selamanya akan menjadi Tomboi dan bersikap dingin terhadap Shafiq? 'Akulah Cinderella' ada jawapannya.

Me : ( 06.02.2012 ) isnin ~ Aku macam pernah membaca cerita seperti ini kalau lihat dari sinopsisnya tapi tak tau lah pula dari inti novel ini.. mungkin berlainan.... ya.. aku belum menyelongar isinya lagi... kalau baca dari sinopsis akau terasa macam novel remaja ku yang aku baca 10 tahun yang lalu iaitu "Cinderella pantai timur".. aku lupa da siapa penulisnya.. tapi intinya masih segar dalam ingatan ku... ya aku memang jatuh cinta pada novel tu... sehingga aku membacanya sampai lebih dari 3 kali... wow... memang best... aku harap novel yang baru ku beli ini dapat memberikan aku kepuasan seperti mana yang aku mahukan... amin....
( 09.02.2012 ) jumaat ~ Aku Cinderella?... Aku Cinderella?.... mmm... aku baru abis membelai dan memahami isi kandungan cerita cinta ini... ceritanya bukanlah sama dengan cerita dongeng cinderella di zaman-zaman kanak-kanak ku. Cinderellanya tidaklah di dera atau ada ikan keli menjadi ibunya hehehehe.... memang jauh ayam dari oven hehehe.... cuma di sini yang menunjukkan ke arah tajuk itu ialah dia dari insan yang daif miskin telah menjadi kaya setelah di angkat oleh Datin Zulaika ibu kepada Shafiq. Tiada juga unsur-unsur ibu tiri mahupun penyeksaan yang menguji kesabaran ku. Dari pemikiran ku novel ini hanya baru bermula, ye lah penulisnya pun baru pertama kali menerbitkan novelnya. Apapun novel ini banyak meyifatkan cinta kepada family dan aku sukar merasakan magik di hati... tapi sekurang-kurangnya aku jatuh tangga jugalah dengan tajuk novel ini hehehe suka sangat! ye lah aku memang gemar luv story Cinderella... bukan kerana dia dapat memiliki hati Putera Raja tapi kerana ketulusan hatinya....

 berapakah bintang kelihatan... just look big star...
3 stars

buy : 10.01.2012 ( isnin) by pos laju
start : 07.02.2012 ( selasa )
finish : 09.02.2012 ( khamis ) - 10.35 pm
1-376 m/s - taklah panjang sangat boleh habis dalam 2 hari ni atau 1 hari ja... hehehe...


0 comments: