princess Luv

Monday 6 February 2012

Jika Bukan Kerana Bintang Karya Dhieya Adlynna

Kuterima jika dia untukku....
Meskipun pahit harungi duka....

Sinopsis
Alya Maisara dibesarkan oleh datuk dan neneknya tanpa mengenali kedua orang tuanya. Mereka merahsiakannya kerana tidak sanggup melihat cucu mereka menderita jika mengetahui kisah silam hidup mereka. Alya Maisara dibesarkan dalam keadaan serba kekurangan. Dhamiri Isyfal tidak percaya pada cinta.Kehidupannya banyak di atur oleh neneknya, Datuk Hasnie iaitu pemilik Wadah Sejati Holding. Takdir pertemuan Maisara dan Dhamiri di pusat boling telah membibitkan kisah cinta mereka. Namun ianya tergugat apabila Datuk Hasnie menghalang cinta mereka, hingga mencemarkan maruah Maisara. Dan sanggupkah Maisara meneruskan cinta sejatinya bersama Dhamiri.

Jangan pandang bawah. Tapi pandang Bintang. Dan jika bukan kerana bintang... saya takkan mempunyai kekuatan untuk pergi sejauh ini. Dan hanya awak bintang hati saya ~ Dhamiri

Kata-kata Datuk bermain-main di fikiran Maisara. Kuatkah dia untuk bertemu dengan ayah yang tidak pernah dilihat wajahnya? Ayah yang selama ini dipanggil dengan gelaran pembunuh! Ya Allah! tabahkan hatiku untuk menghad api segala cabaran dan dugaan untuk terus hidup di dunia- Mu ini, ya Allah.

Saya berani bersumpah, makcik. Saya tak mengandung. Apatah lagi untuk buat kerja terkutuk. Saya tahu nak bezakan halal dan haram makcik. Saya tak tau dimana makcik dengar cerita karut tu. Tapi sumpah, saya tak mengandung.~ Alya Maisara

Me : 29.01.2012 (ahad) ~ Aku akan mula menyelongkar inti dalam novel ni selepas 2 hari dari sekarang.. kerana aku baru tergilak dengan novel 'Coklat, Bunga dan C Cupid' yang baru ku habiskan tadi jam 3 am. Aku masih mahu terbayangkan cerita itu dulu. Rugilah kalau menyambung terus membaca novel ni... kena lah ambil banyak feel mana-mana novel yang lepas habis di baca.... hehehe.... memang gilak hobi baru ku ni.... setelah membaca sinopsis novel ni, aku terasa ralit dengan paparan sinopsis tentang kehidupan Alya Maisara... aku ingin mengenalinya juga... aku ingin mengenali bintang itu... aku ingin mendalami sejauh mana cinta Dhamiri... aku harap pada novel ni, aku akan dapat apa yang aku cari dan apa yang aku suka... aku mahukan rasa... Magik...

06.02.2012 (isnin) ~ Aku menanti dari page ke pages... untuk kata-kata mutiara yang menunjukkan kepada tajuk novel tersebut and akhirnya.... aku temui juga.... Jangan pandang bawah, tapi pandang pada bintang. Dan jika bukan kerana bintang, saya takkan punya kekuatan untuk pergi sejauh ini dan hanya awak sahaja bintang hati saya... lafaz bisikan dari jejaka Dhamiri untuk Alya Maisara... m/s 488 wow.. akhirnya aku temui juga kata azimat itu...aku suka kelembutan yang ada pada Zubaidah dan Alya Maisara. Novel ini mengenalkan aku lebih banyak sabar untuk memahami setiap cerita-cerita yang mula di bangunkan oleh penulis. Aku sangat tercuit dengan kesetiaan rakan-rakannya terutama insan yang bernama Niela dan Lutfi. Betul meng best jalan cerita novel ni... sungguh cantik setiap bab-bab yang di bangunkan termasuklah konflik yang di wujudkan oleh Datuk Hasnie.. menguji kesabaran dan mengegar hatiku untuk meneliti hati halus yang ada pada watak Alya Maisara apabila di pukul oleh ibunya dan di hina oleh Datuk Hasnie. Sungguh mencabar juga cinta mereka, besar ujian Tuhan untuk meraih cibta sejati Alya dan Dhamiri. Novel ini juga mudah di fahami pada mereka yang baru bermula untuk berjinak-jinak dengan Novel. Tidak rugi aku mendapatnya di Kedai buku. Selain itu, Novel ini banyak memaparkan cerita tentang kekeluargaan dimana nenek dan atuk membesarkan cucu tanpa bantuan ibu bapa cucunya. Dimana juga rahsia tetap kukuh tersimpan rapi dalam genggaman kedua neneknya sehingga berlakunya cemburu pada mereka dan rahsia itu terbongkar oleh orang yang berniat jahat akhirnya... sungguh menyedihkan hidup yang bernama Alya Maisara... Aku juga ralit dengan watak Iqbal yang muncul tiba-tiba mengambil berat tentang kisah hidup Alya. Sehingga sanggup menyimpan rasa cinta yang mendalam untuk kebahagiaan Alya bersama orang yang dia cintai... sungguh menyayat hati. Aku suka kesetiaan mereka... Dhamiri, Alya, Iqbal, Niela, Lutfi, Haniff dan Hisyam ayah kepada Alya...
yes! aku terasa!...


Cinta sungguh halus di nilai dengan kata-kata puitis
Cinta sungguh indah jika di semat simbolik yang cantik
namun Cinta akan sakit jika ia tidak di beri makna yang cantik
simbol lah Cinta dengan image yang indah di mata dan rasa di hati

buy : 01.01.2012 ( new year) Ahad ~ 1B
start : 31.01.2012 ( selasa )
finish : 06.02.012 (isnin) 4.15pm
1-582 m/s... wow boleh tahan juga tebalnya... tapi tak setebal novel ASST? hehehe

1 comments:

Dhieya Adlynna said...

Terima kasih di atas review yg sangat INDAH ini.
Terharu...sobs...huhu